Log in met een bekend e-mailadres om toegang te krijgen tot het magazine

Stadswerk
Loading...

Ingezonden mededeling

Betere bereikbaarheid Rotterdam door nieuwe oeververbinding

Een brug, een tunnel of een andere oplossing? Het hield veel Rotterdammers lange tijd bezig. Na een intensief traject is besloten dat er een extra brug komt over de Nieuwe Maas om de bereikbaarheid te verbeteren. De bestaande oeververbindingen zijn niet meer voldoende om overvolle OV-lijnen en files te voorkomen. Daarnaast moet een nieuwe brug de kansen voor inwoners van Rotterdam-Zuid vergroten en verstedelijking in de Oostflank van Rotterdam mogelijk maken. 

De keuze voor een nieuwe brug is het resultaat van de 2,5 jaar durende MIRT-verkenning ‘Oeververbindingen regio Rotterdam’ in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en de gemeente Rotterdam. Advies- en ingenieursbureau Movares heeft het deelonderzoek Oeververbinding & OV van deze MIRT-verkenning uitgevoerd. Dat er een oplossing moest komen om het overvolle OV in Rotterdam tegen te gaan, was duidelijk. Zeker nu er in de Oostflank de komende jaren zo’n 35.000 woningen bij ko men. De vraag was: hoe en waar precies?

‘De grootste uitdaging was de scope bepalen: wat wordt het zoekgebied en hoe kom je tot behapbare alternatieven in de relatief korte tijd die we hadden?’, zegt Viktor Timmermans, projectmanager Oeververbinding namens de opdrachtgevende partijen. ‘In een verkenning met deze omvang en complexiteit moet je keuzes maken op hoofdzaken. Het wordt anders gewoonweg te complex.’ Richard Savenije, senior projectmanager bij Movares: ‘Typerend voor dit soort verkenningen is dat je er van alles erbij kunt halen. We hebben de alternatieven voor een brug of een tunnel onder zocht, daarin het OV meegenomen en de functie van het station Stadionpark. Uiteindelijk bleken er toch maar liefst 25 goede alternatieven mogelijk. Een hele puzzel dus om uiteindelijk een voorkeursalternatief te bepalen!’ 

Oeverbinding & OV 

Op basis van de 25 alternatieven zijn uiteindelijk zes maatregelen bepaald die in de MIRT-verkenning verder zijn onderzocht. Nummer 1 tot en met 4 zijn door Movares uitgewerkt: 

  1. Een nieuwe brug of een tunnel voor verschillende soorten verkeer, tussen Kralingen/De Esch en Feijenoord/ IJsselmonde in Rotterdam. 
  2. Een treinstation Stadionpark voor dagelijks vervoer. 
  3. Snel en comfortabel openbaar vervoer tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, dat gaat rijden via de nieuwe brug of tunnel. 
  4. Een snelle, comfortabele busverbinding tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal via de Maastunnel. 
  5. Maatregelen op de A16 Van Brienenoordcorridor 
  6. Maatregelen op de Algeracorridor 
Beeld: project MIRT-verkenning

Leefbare regio 

Savenije: ‘Wij hebben de meest kansrijke oplossingen voor de oeververbinding en het openbaar vervoer uitgewerkt in onder andere een technisch, verkeerskundig en inpassingsontwerp. Vervolgens zijn de opties brug en tunnel tegen elkaar afgewogen en is nader onderzoek gedaan naar de meest geschikte locaties. We hielden daarbij onder andere rekening met de resultaten van een extern onderzoek naar de effecten op de scheepvaart, zodat schepen goed en veilig kunnen doorvaren. Daarnaast was het belangrijk waar de brug of tunnel aan land komt en of de verbinding kan aansluiten op de al bestaande infrastructuur.’ Donderdag 10 november is het voorkeursalternatief voor de MIRT-verkenning Oeververbindingen vastgesteld. Over de nieuwe brug gaat snel en frequent openbaar vervoer rijden en is ruimte voor fietsers, voetgangers en de auto (beperkt). Het evenementenstation bij De Kuip wordt een permanent treinstation Stadionpark. Deze maatregelen verbeteren de bereikbaarheid en zijn belangrijk voor een sociaal, economisch sterkere en leefbare regio. 

Intensief participatietraject 

‘Er zijn niet veel lopende projecten met dezelfde omvang en complexiteit als de MIRT-verkenning Oeververbindingen regio Rotterdam’, zegt Timmermans: ‘Het is inhoudelijk complex, maar ook wat betreft alle stakeholders: naast de opdrachtgevers zijn dat onder meer RET, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, waterschappen, Evides, NS en ProRail. En natuurlijk de bewoners en ondernemers in Rotterdam die in de toekomst voordeel óf nadeel ondervinden van een nieuwe brug en HOV-verbinding. Bovendien kan de projectsturing heel ingewikkeld zijn met vier opdrachtgevers. We hebben een intensief participatietraject opgezet om alle stakeholders te betrekken bij het project; hierin was ook de omgeving heel belangrijk. Tijdens de beoordelingsfase hebben we Movares een belangrijke rol gegeven in het omgevingsproces om de participatie zo dicht mogelijk op de inhoud van het onderzoek te organiseren. Het hielp mij dat Movares de complexiteit en dynamiek aan onze kant begreep, wanneer nodig een tussenstap inbouwde of extra uitleg gaf, zodat de opdrachtgevers begrepen wat op dat moment belangrijk was.’

Savenije: ‘Voor ons was het prettig dat we aan beide kanten de expertise in huis hadden om samen de inhoud te bespreken, op tijd beslissingen te nemen om zo uiteindelijk binnen de deadline tot een haalbaar eindrapport te komen.’ 

Vervolgtraject 

De periode tot medio 2023 is bedoeld om de bestuurlijke overeenkomst vast te stellen met daarin afspraken over onder meer de risicoverdeling, financiën en de governance voor de vervolgfase. De plannen voor de nieuwe brug en het openbaar vervoer worden vastgelegd in een herziening van de Omgevingsvisie van de gemeente Rotterdam. Hierop kunnen zienswijzen worden ingediend, waarna de verdere planologische uitwerking volgt. 

Tekst: Movares

Foto bovenaan: Eyecatcher

Meer informatie?

Raadpleeg dan onze site!

  • The X Culture Club zet gemeenten aan het werk

    Vorig artikel
  • Van Doorn

    Volgend artikel

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Sociale Media

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze activiteiten? 

Koninklijke Vereniging Stadswerk Nederland

Stadswerk magazine

In deze digital twin van Stadswerk magazine plaatsen wij – evenals in onze reguliere uitgave – redactionele artikelen en bijdragen die worden aangeleverd door partners en betrokken bedrijven. Dankzij het online format kunnen we meer ruimte bieden aan onze partners. Alle artikelen worden gepubliceerd onder redactionele verantwoordelijkheid van Stadswerk magazine.

Sociale Media

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws en onze activiteiten?